گوی

1.

اگر درست در ذهنم مانده باشد، دو سال قبل تر مطلبی نوشته بودم پیرامون اینکه ما هم در ناحیه محتوا و هم در ناحیه شیوه و روش می توانیم از دین کمک بخواهیم و باید بخواهیم! منتهی آن چه که تا الان بیشتر کار شده است در ناحیه محتوا ست و کمتر در ناحیه شیوه و روش. ما بیشتر کار کرده ایم که دروغ بد است ولی چگونه دروغگویی را ریشه کن کنیم را کمتر بررسی کرده ایم. به دلایل مختلف. 

2.
سوره شعرا را یک بار تند تند تورق کنید. من سیر آیات را جلوی چشم می آورم که نشان بدهم چه اتفاقی دارد می افتد.
سعی کردم با رنگ بندی کمی نظم آیات را به چشم بیاورم. 


3.
همانطور که در آیات مذکور قابل مشاهده است، خط روایتی داستان های سوره اینگونه است که ابتدا پیامبری مبعوث می شده و سپس تکذیب. خدای متعال عذاب آخر ماجرا را هم تصویر می کند و احیانا نجات آن هایی که ایمان آورده بودند و پروردگار عزیز رحیمی که در صحنه آخر باقی مانده است. هفت بار این روند تکرار شده. با موسی سلام الله علیه شروع شده و با شعیب علیه سلام الله تعالی پایان یافته. داستان ارسال رسل و تکذیب و عذاب و باقی ماندنِ خدای عزیز رحیم. و در آخر دستور به پیامبر اکرم (ص) برای انذار نزدیکان و توکل به همان عزیزِ رحیمِ باقی مانده در پایان داستان های قبلی.

4.
عزیز را ترجمه می کنند به شکست ناپذیر. محکم. با صلابت! خواستم بگویم با معنی فارسی اش اشتباه نشود. پایان داستان، خدای شکست ناپذیرِ مهربان باقی مانده است. 

5.
من چه می فهمم از این سوره؟! این را می فهمم که نباید انسان ها گذشته ی خود را گم کنند. نباید بگذاریم انسانی خیال کند که گوشه دنیا تنها افتاده است و قبل و بعدی ندارد. قبل از ما، هزاران هزار انسان بوده اند که تجربه ما را داشته اند. دقیقا با همین مختصاتی که ما در حال تجربه آن هستیم. اما حس می کنم شیطان دوست دارد بگوید تو تنهایی. تو منقطعی. به جایی وصل نیستی. عقبه نداری. آینده نداری. همین که تو را تنها گذاشت، شروع می کند به حمله کردن... 

6.
و لنبلونکم... آزمایش می کنم شما را قطعا! بشیء من الخوف... مثلا با ترس... و الجوع... یا گرسنگی... و نقص من الاموال... کم شدن از دارایی... و الانفس... کم شدن از نفرات و از دست دادن عزیزان... و الثمرات... و محصولات... و بشر الصابرین الذین اذا اصابهم مصیبة قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون. آیات 155 و 156 سوره مبارکه بقره. 

7.
ما تنها نیستیم. قبل از ما هم به کم شدن دارایی ها امتحان شده اند. آن ها هم ممکن است صبح بیدار شده باشند و ببینند هر چه داشته اند از دست رفته است. شما فکر کن قیمت دلارشان رفته بالا و آن ها ریال ذخیره کرده بودند! مثلا. یا فکر کن نتیجه کارهایشان را ندیده اند. زحمت کشیده اند سوریه را حفظ کنند اما یک دفعه سوریه شان از دست رفت! مثلا.

8.
خیلی زور دارد آیات قرآن را خرج مقاصد خودشان می کنند! نه؟! اگر این سوال در ذهن تان آمد باید بگویم من فقط قرآن خواندم و ترجمه کردم! همین. نه گفتم کسی کم کاری نکرده و نه گفتم ایراد از ناحیه خودمان نیست و نه چیز دیگر! نه! من فقط گفتم امتحان همین شکلی است دقیقا. مقصرش هرکسی می خواهد باشد باشد! ما وسط امتحانیم. همه ما. شهید داده ایم و سوریه از دست می رود. من الثمرات! امتحان نیست؟! قبل از ما از این امتحان ها نداده اند؟! ما خلق خاص خدا هستیم و دیگر مثل ما نبوده؟! آیه قرآن برای ما نیست؟! هست واقعا... بگردیم می توانیم هزار هزار مثل خود پیدا کنیم در طول تاریخ. 

9.
شیوه و روش سوره ی شعرا چه بود؟! هنگامی که بنا بود دستوری به پیامبر (ص) داده شود، پشتوانه تاریخی آن ذکر شد. پیامبر (ص) را در یک سلسله تصویر کرد! سلسله ی پیامبران علیهم السلام که ابتدا تکذیب شدند و بعد خدای عزیز رحیم ماند. خدای شکست ناپذیرِ مهربان. این را نشان داد. یعنی هم قبل ماجرا و هم بعد ماجرا را و بعد دستور داد. بعد از دستور هم فرمود و توکل علی العزیز الرحیم. به همین خدای عزیز رحیم توکل کن. این شیوه ایست که ما باید یاد بگیریم از این سوره به گمانم. 

10.
مسائل امروز ما را خدای متعال نشان داده در قرآن کریم. همین آیه ای که به عنوان مثال گفتم. نقص در اموال و بهره ها و نتایج. ما اگر بخواهیم در جامعه صبر را ترویج کنیم، یعنی همان دستوری که خدای متعال در انتهای آیه به آن تصریح کرده است برای عبور از امتحانات، به نظرم می توانیم روش خدای متعال را در پیش بگیریم. داستان گذشتگان را بیان کنیم. داستان قبل را بیان کنیم. انسان ها را تنها نگذاریم! خیال نکنند که فقط آنها هستند که کسر بودجه پیدا می کنند. خیال نکنند فقط آن ها سختی می کشند. هم در جامعه فعلی ما خیلی ها سختی می کشند و هم در گذشته. و از طرفی آینده ماجرا را هم تصویر کنیم. بشر الصابرین! که با صبر می شود از مشکلات عبور کرد. و پایان خوشی دارد. تصویر انسانی که گذشته ای دارد و در یک سلسله قرار دارد و آینده اش هم روشن است، انسان را خیلی توجیه می کند! خیلی. انسان تنها خیلی زود گرگ خور می شود. گذشته هم فقط شامل سختی کشیدن ها نیست! گذشته یعنی بیان حالتی که انسان را از تنهایی در بیاورد و بفهمد که در یک جریان قرار دارد. 

11.
من اینطور می فهمم... 

نظرات  (۴)

خیلی عالی بود
آفرین بر شما

یه نکته بگم؟

درسته که آیات و مخصوصاا ین آیات میگن که ما تنها نیستیم و امثال ما زیاد بودن و تاریخ و زمان، تکرار مکررات هست و چرخ و دوره ها و ازمنه متعدد رخ داده و میده و خواهد داد و همین دور زمان، خیلی می تونه واسه ما درس آموز و عبرت انگیز باشه؛

ولی شما یه چیزی رو یادتون رفت تاکید کنین.

به حالت سوالی می پرسم.

توی این آیات ( حالا چون این آیات مد نظر بود میگم)

نکته مهم مهم مهم چیه؟
که هممممه چی حول اون محور می چرخه؟


واژه مرسلین پنج بار تکرار شده.

ان فی ذلک لآیة و ما کان اکثرهم مومنین
بیشتر ازون تکرار شده، 8 بار

آخرش میرسه به بحث اتباع.
اونم از عشیرتک الاقربین

سیر انبیا و رسل و بحث رسالت و تکذیب و ایمان، میاد میرسه به پیامبر و عشیره اقربین ش.

جالبش میدونین کجاس؟

آخرش که میگه:
فان عصوک فقل انی بریء مما تعملون

اون عصیانها شاید زیاد مهم نبوده،
ولی عصیان از نبی که عشیره اقربین داره انقد مهمه که خدا میگه اگه این اتفاق افتاد..... دیگه رهاشون کن.
بسپرشون دست خدا

خیلی حظ کردم.
خدا خیرتون بده.

چقد قرآن خوبه
و آرامش بخش

راستی
از شیوه ها نگفتین.
پاسخ:
راستش متوجه نکته تون نشدم! یعنی قبل از این هم به نظرم فضای آیات در مقام این بود که پیامبر ص رو تسلی بده که اگه ازت تبعیت نشد انقدر حرص نخور و ولشون کن! ابتدای سوره رو نگاه کنید بنظرم همین رو می خواد بگه...

شیوه یکیش همین بود... امتداد دار کردن حرکت های افراد... بگیم پشتوانه حرکتش چی بوده
امتداد دار کردن حرکت های افراد.

اینم یجور نگاهه به آیات قرآن.
پاسخ:
:)
خیلی ممنون
فقط یک سوال
صبر چیه توضیحش بدین
جدی ننی فهممش
صبر در برابر اتفاقی که توش منفعل شدی چیه
مثل مرگ عزیزان یا شکست در جبهه
صبر در جایگاهی که هنوز منفعل نیستی رو شاید بشه فهمید مثلا صبر در برابر گناه یعنی تکن
ولی صبرای دیگه چی،؟؟؟
پاسخ:
صبر در کلام حضرت آقا
3 فروردین 99... عبارت های داخل کروشه از بنده است
  • 3/1/99:
    • {دستورات خداوند به پیغمبر ص}:
      • خداوند برای مقابله‌‌ی با دشمنی‌ها به پیغمبر دستورالعمل داد؛ از اوّل بعثت، خدای متعال پیغمبر را امر به صبر کرد. در سوره‌ی مدّثّر که جزو همان سوره‌های اوّلِ بعثت است، میفرماید: وَ لِرَبِّکَ فَاصبِر؛(۱) صبر کن برای خدای خودت. در سوره‌ی مزّمّل که آن هم جزو همان سوره‌های اوّل قرآن است، میفرماید که «وَ اصبِر عَلیٰ ما یَقولون».(۲) در جاهای دیگرِ قرآن هم مکرّراً این معنا هست. در دو جا [میفرماید]: وَ استَقِم کَماٰ اُمِرت؛(۳) استقامت کن؛ هم در سوره‌ی هود هست، هم در سوره‌ی شوریٰ هست. بنابر‌این، دستورالعمل وارد شده.
    • {معنی صبر و استقامت}:
      • حالا صبر یعنی چه؟ صبر به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و انتظارِ نتایج و حوادث را کشیدن نیست؛ صبر یعنی ایستادگی کردن، مقاومت کردن، محاسباتِ درست خود را و محاسباتِ دقیق خود را با خدعه‌گریِ دشمن تغییر ندادن؛ صبر یعنی پیگیریِ اهدافی که برای خودمان ترسیم کرده‌ایم؛ صبر یعنی با روحیه حرکت کردن و ادامه دادن؛ این معنای صبر است. اگر چنانچه این ثابت‌قدم بودن و مقاومت کردن، با عقل و تدبیر و مشورت همراه بشود -همچنان که در قرآن هست «اَمرُهُم شوریٰ بَینَهُم»(۴)- قطعاً پیروزی نصیب خواهد شد.

صبر در کلام شهید مطهری
  • ج 29:
    • ص 120: نگاهى به آیات قرآن در باب صبر
      • {مقدمه: دسته بندی آیات}:
        • من آیات قرآن در باب صبر را چند دسته کرده‏ام و خیال مى‏کنم که خوب است اینها را بخوانیم تا با منطق قرآن آشنا بشویم. این آیات چند دسته است که من خودم اینها را دسته‏بندى کرده‏ام. لااقل از هر دسته چند آیه‏اى براى نمونه باید بخوانیم. مجموعا چهل آیه را اینجا نقل کرده‏ام که در این چهل آیه شاید مجموعا هشتاد کلمه «صبر» آمده.
      • {دسته اول: صبر در میدان جنگ}:
        • در قسمتى از آیات، صبر در میدان جنگ و در مقابل دشمن مورد ستایش قرار گرفته است.
      • {دسته دوم: صبر در برابر اذیت دشمن}:
        • قسمتى از آیات است که مفهوم پایدارى در مقابل اذیت دشمن را مى‏دهد، همان حالت سخت کوشى را مى‏فهماند که انسان باید هرچه که سختى به او وارد مى‏آید سخت کوش باشد و از میدان بدر نرود. تنها میدان جنگ را بیان نمى‏کند.
      • {دسته سوم: صبر در انجام عبادات}:
        • بعضى آیات به طور عموم ذکر شده بدون اینکه متعلَّقش ذکر شده باشد که صبرِ در چه. آنها آیات کلى است که خود آن آیات خودش را تفسیر نمى‏کند. قسمتى از آیات، صبر در عبادت است مثل روزه گرفتن؛ بدیهى است که آدم باید صابر باشد که بتواند روزه بگیرد. خود نماز خواندن؛ آدم باید صابر باشد که نماز بخواند. حج کردن؛ آدم باید صابر باشد که حج کند. قهرا جهاد هم یکى از همان عبادتها خواهد بود.
      • {دسته چهارم: صبر در مقابل معصیت}:

قسمتى از آیات صبر مربوط به صبر از معصیت است؛ یعنى انسان وقتى در مقابل هواهاى نفسانى و شهوات نفسانى قرار مى‏گیرد باید بر خودش مسلط باشد و صابر باشد یعنى جلو خودش را از یک هواى نفس و از یک معصیت بگیرد. قسمتى از آیات هم صبر در مصیبت است، همین طورى که عرض کردم.


بنظرم از کنار هم قرار دادن این دو تا معنای خوبی به دست میاد... صبر انفعال نیست! صبر ادامه دادن مسیر درسته... مرگ عزیز یعنی زندگی رو ادامه بده! با شرایط جدید... شکست در جبهه یعنی مقاومت رو ادامه بده با شرایط جدید... این معنای صبره... یعنی جزع و فزع بیهوده نکن! یعنی زندگی رو ول نکن! یعنی منفعل نشو! یعنی خسته نشو...
وای خیلی زحمت کشیدید
نه کارت میشه کشید نه تشکر خشک و خالی جوابه
مفصل بود و تامل برانگیز
تشکر
پاسخ:
خواهش می کنم :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.