1.
اگر درست در ذهنم مانده باشد، دو سال قبل تر مطلبی نوشته بودم پیرامون اینکه ما هم در ناحیه محتوا و هم در ناحیه شیوه و روش می توانیم از دین کمک بخواهیم و باید بخواهیم! منتهی آن چه که تا الان بیشتر کار شده است در ناحیه محتوا ست و کمتر در ناحیه شیوه و روش. ما بیشتر کار کرده ایم که دروغ بد است ولی چگونه دروغگویی را ریشه کن کنیم را کمتر بررسی کرده ایم. به دلایل مختلف.
2.
سوره شعرا را یک بار تند تند تورق کنید. من سیر آیات را جلوی چشم می آورم که نشان بدهم چه اتفاقی دارد می افتد.
سوره شعرا را یک بار تند تند تورق کنید. من سیر آیات را جلوی چشم می آورم که نشان بدهم چه اتفاقی دارد می افتد.
سعی کردم با رنگ بندی کمی نظم آیات را به چشم بیاورم.
3.
همانطور که در آیات مذکور قابل مشاهده است، خط روایتی داستان های سوره اینگونه است که ابتدا پیامبری مبعوث می شده و سپس تکذیب. خدای متعال عذاب آخر ماجرا را هم تصویر می کند و احیانا نجات آن هایی که ایمان آورده بودند و پروردگار عزیز رحیمی که در صحنه آخر باقی مانده است. هفت بار این روند تکرار شده. با موسی سلام الله علیه شروع شده و با شعیب علیه سلام الله تعالی پایان یافته. داستان ارسال رسل و تکذیب و عذاب و باقی ماندنِ خدای عزیز رحیم. و در آخر دستور به پیامبر اکرم (ص) برای انذار نزدیکان و توکل به همان عزیزِ رحیمِ باقی مانده در پایان داستان های قبلی.
همانطور که در آیات مذکور قابل مشاهده است، خط روایتی داستان های سوره اینگونه است که ابتدا پیامبری مبعوث می شده و سپس تکذیب. خدای متعال عذاب آخر ماجرا را هم تصویر می کند و احیانا نجات آن هایی که ایمان آورده بودند و پروردگار عزیز رحیمی که در صحنه آخر باقی مانده است. هفت بار این روند تکرار شده. با موسی سلام الله علیه شروع شده و با شعیب علیه سلام الله تعالی پایان یافته. داستان ارسال رسل و تکذیب و عذاب و باقی ماندنِ خدای عزیز رحیم. و در آخر دستور به پیامبر اکرم (ص) برای انذار نزدیکان و توکل به همان عزیزِ رحیمِ باقی مانده در پایان داستان های قبلی.
4.
عزیز را ترجمه می کنند به شکست ناپذیر. محکم. با صلابت! خواستم بگویم با معنی فارسی اش اشتباه نشود. پایان داستان، خدای شکست ناپذیرِ مهربان باقی مانده است.
عزیز را ترجمه می کنند به شکست ناپذیر. محکم. با صلابت! خواستم بگویم با معنی فارسی اش اشتباه نشود. پایان داستان، خدای شکست ناپذیرِ مهربان باقی مانده است.
5.
من چه می فهمم از این سوره؟! این را می فهمم که نباید انسان ها گذشته ی خود را گم کنند. نباید بگذاریم انسانی خیال کند که گوشه دنیا تنها افتاده است و قبل و بعدی ندارد. قبل از ما، هزاران هزار انسان بوده اند که تجربه ما را داشته اند. دقیقا با همین مختصاتی که ما در حال تجربه آن هستیم. اما حس می کنم شیطان دوست دارد بگوید تو تنهایی. تو منقطعی. به جایی وصل نیستی. عقبه نداری. آینده نداری. همین که تو را تنها گذاشت، شروع می کند به حمله کردن...
من چه می فهمم از این سوره؟! این را می فهمم که نباید انسان ها گذشته ی خود را گم کنند. نباید بگذاریم انسانی خیال کند که گوشه دنیا تنها افتاده است و قبل و بعدی ندارد. قبل از ما، هزاران هزار انسان بوده اند که تجربه ما را داشته اند. دقیقا با همین مختصاتی که ما در حال تجربه آن هستیم. اما حس می کنم شیطان دوست دارد بگوید تو تنهایی. تو منقطعی. به جایی وصل نیستی. عقبه نداری. آینده نداری. همین که تو را تنها گذاشت، شروع می کند به حمله کردن...
6.
و لنبلونکم... آزمایش می کنم شما را قطعا! بشیء من الخوف... مثلا با ترس... و الجوع... یا گرسنگی... و نقص من الاموال... کم شدن از دارایی... و الانفس... کم شدن از نفرات و از دست دادن عزیزان... و الثمرات... و محصولات... و بشر الصابرین الذین اذا اصابهم مصیبة قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون. آیات 155 و 156 سوره مبارکه بقره.
و لنبلونکم... آزمایش می کنم شما را قطعا! بشیء من الخوف... مثلا با ترس... و الجوع... یا گرسنگی... و نقص من الاموال... کم شدن از دارایی... و الانفس... کم شدن از نفرات و از دست دادن عزیزان... و الثمرات... و محصولات... و بشر الصابرین الذین اذا اصابهم مصیبة قالوا انّا لله و انّا الیه راجعون. آیات 155 و 156 سوره مبارکه بقره.
7.
ما تنها نیستیم. قبل از ما هم به کم شدن دارایی ها امتحان شده اند. آن ها هم ممکن است صبح بیدار شده باشند و ببینند هر چه داشته اند از دست رفته است. شما فکر کن قیمت دلارشان رفته بالا و آن ها ریال ذخیره کرده بودند! مثلا. یا فکر کن نتیجه کارهایشان را ندیده اند. زحمت کشیده اند سوریه را حفظ کنند اما یک دفعه سوریه شان از دست رفت! مثلا.
ما تنها نیستیم. قبل از ما هم به کم شدن دارایی ها امتحان شده اند. آن ها هم ممکن است صبح بیدار شده باشند و ببینند هر چه داشته اند از دست رفته است. شما فکر کن قیمت دلارشان رفته بالا و آن ها ریال ذخیره کرده بودند! مثلا. یا فکر کن نتیجه کارهایشان را ندیده اند. زحمت کشیده اند سوریه را حفظ کنند اما یک دفعه سوریه شان از دست رفت! مثلا.
8.
خیلی زور دارد آیات قرآن را خرج مقاصد خودشان می کنند! نه؟! اگر این سوال در ذهن تان آمد باید بگویم من فقط قرآن خواندم و ترجمه کردم! همین. نه گفتم کسی کم کاری نکرده و نه گفتم ایراد از ناحیه خودمان نیست و نه چیز دیگر! نه! من فقط گفتم امتحان همین شکلی است دقیقا. مقصرش هرکسی می خواهد باشد باشد! ما وسط امتحانیم. همه ما. شهید داده ایم و سوریه از دست می رود. من الثمرات! امتحان نیست؟! قبل از ما از این امتحان ها نداده اند؟! ما خلق خاص خدا هستیم و دیگر مثل ما نبوده؟! آیه قرآن برای ما نیست؟! هست واقعا... بگردیم می توانیم هزار هزار مثل خود پیدا کنیم در طول تاریخ.
خیلی زور دارد آیات قرآن را خرج مقاصد خودشان می کنند! نه؟! اگر این سوال در ذهن تان آمد باید بگویم من فقط قرآن خواندم و ترجمه کردم! همین. نه گفتم کسی کم کاری نکرده و نه گفتم ایراد از ناحیه خودمان نیست و نه چیز دیگر! نه! من فقط گفتم امتحان همین شکلی است دقیقا. مقصرش هرکسی می خواهد باشد باشد! ما وسط امتحانیم. همه ما. شهید داده ایم و سوریه از دست می رود. من الثمرات! امتحان نیست؟! قبل از ما از این امتحان ها نداده اند؟! ما خلق خاص خدا هستیم و دیگر مثل ما نبوده؟! آیه قرآن برای ما نیست؟! هست واقعا... بگردیم می توانیم هزار هزار مثل خود پیدا کنیم در طول تاریخ.
9.
شیوه و روش سوره ی شعرا چه بود؟! هنگامی که بنا بود دستوری به پیامبر (ص) داده شود، پشتوانه تاریخی آن ذکر شد. پیامبر (ص) را در یک سلسله تصویر کرد! سلسله ی پیامبران علیهم السلام که ابتدا تکذیب شدند و بعد خدای عزیز رحیم ماند. خدای شکست ناپذیرِ مهربان. این را نشان داد. یعنی هم قبل ماجرا و هم بعد ماجرا را و بعد دستور داد. بعد از دستور هم فرمود و توکل علی العزیز الرحیم. به همین خدای عزیز رحیم توکل کن. این شیوه ایست که ما باید یاد بگیریم از این سوره به گمانم.
شیوه و روش سوره ی شعرا چه بود؟! هنگامی که بنا بود دستوری به پیامبر (ص) داده شود، پشتوانه تاریخی آن ذکر شد. پیامبر (ص) را در یک سلسله تصویر کرد! سلسله ی پیامبران علیهم السلام که ابتدا تکذیب شدند و بعد خدای عزیز رحیم ماند. خدای شکست ناپذیرِ مهربان. این را نشان داد. یعنی هم قبل ماجرا و هم بعد ماجرا را و بعد دستور داد. بعد از دستور هم فرمود و توکل علی العزیز الرحیم. به همین خدای عزیز رحیم توکل کن. این شیوه ایست که ما باید یاد بگیریم از این سوره به گمانم.
10.
مسائل امروز ما را خدای متعال نشان داده در قرآن کریم. همین آیه ای که به عنوان مثال گفتم. نقص در اموال و بهره ها و نتایج. ما اگر بخواهیم در جامعه صبر را ترویج کنیم، یعنی همان دستوری که خدای متعال در انتهای آیه به آن تصریح کرده است برای عبور از امتحانات، به نظرم می توانیم روش خدای متعال را در پیش بگیریم. داستان گذشتگان را بیان کنیم. داستان قبل را بیان کنیم. انسان ها را تنها نگذاریم! خیال نکنند که فقط آنها هستند که کسر بودجه پیدا می کنند. خیال نکنند فقط آن ها سختی می کشند. هم در جامعه فعلی ما خیلی ها سختی می کشند و هم در گذشته. و از طرفی آینده ماجرا را هم تصویر کنیم. بشر الصابرین! که با صبر می شود از مشکلات عبور کرد. و پایان خوشی دارد. تصویر انسانی که گذشته ای دارد و در یک سلسله قرار دارد و آینده اش هم روشن است، انسان را خیلی توجیه می کند! خیلی. انسان تنها خیلی زود گرگ خور می شود. گذشته هم فقط شامل سختی کشیدن ها نیست! گذشته یعنی بیان حالتی که انسان را از تنهایی در بیاورد و بفهمد که در یک جریان قرار دارد.
مسائل امروز ما را خدای متعال نشان داده در قرآن کریم. همین آیه ای که به عنوان مثال گفتم. نقص در اموال و بهره ها و نتایج. ما اگر بخواهیم در جامعه صبر را ترویج کنیم، یعنی همان دستوری که خدای متعال در انتهای آیه به آن تصریح کرده است برای عبور از امتحانات، به نظرم می توانیم روش خدای متعال را در پیش بگیریم. داستان گذشتگان را بیان کنیم. داستان قبل را بیان کنیم. انسان ها را تنها نگذاریم! خیال نکنند که فقط آنها هستند که کسر بودجه پیدا می کنند. خیال نکنند فقط آن ها سختی می کشند. هم در جامعه فعلی ما خیلی ها سختی می کشند و هم در گذشته. و از طرفی آینده ماجرا را هم تصویر کنیم. بشر الصابرین! که با صبر می شود از مشکلات عبور کرد. و پایان خوشی دارد. تصویر انسانی که گذشته ای دارد و در یک سلسله قرار دارد و آینده اش هم روشن است، انسان را خیلی توجیه می کند! خیلی. انسان تنها خیلی زود گرگ خور می شود. گذشته هم فقط شامل سختی کشیدن ها نیست! گذشته یعنی بیان حالتی که انسان را از تنهایی در بیاورد و بفهمد که در یک جریان قرار دارد.
11.
من اینطور می فهمم...
من اینطور می فهمم...
آفرین بر شما
یه نکته بگم؟
درسته که آیات و مخصوصاا ین آیات میگن که ما تنها نیستیم و امثال ما زیاد بودن و تاریخ و زمان، تکرار مکررات هست و چرخ و دوره ها و ازمنه متعدد رخ داده و میده و خواهد داد و همین دور زمان، خیلی می تونه واسه ما درس آموز و عبرت انگیز باشه؛
ولی شما یه چیزی رو یادتون رفت تاکید کنین.
به حالت سوالی می پرسم.
توی این آیات ( حالا چون این آیات مد نظر بود میگم)
نکته مهم مهم مهم چیه؟
که هممممه چی حول اون محور می چرخه؟
واژه مرسلین پنج بار تکرار شده.
ان فی ذلک لآیة و ما کان اکثرهم مومنین
بیشتر ازون تکرار شده، 8 بار
آخرش میرسه به بحث اتباع.
اونم از عشیرتک الاقربین
سیر انبیا و رسل و بحث رسالت و تکذیب و ایمان، میاد میرسه به پیامبر و عشیره اقربین ش.
جالبش میدونین کجاس؟
آخرش که میگه:
فان عصوک فقل انی بریء مما تعملون
اون عصیانها شاید زیاد مهم نبوده،
ولی عصیان از نبی که عشیره اقربین داره انقد مهمه که خدا میگه اگه این اتفاق افتاد..... دیگه رهاشون کن.
بسپرشون دست خدا
خیلی حظ کردم.
خدا خیرتون بده.
چقد قرآن خوبه
و آرامش بخش